lördag 28 juli 2007

Det måste finnas suicidala djur

Satt ute på balkongen precis. Småpackad. Och kollade fåglar.
Jag tror att det finns självmordsbenägna fåglar.
Jag tror att dom självmordsbenägna fåglarna tar sats på en varm uppåtvind, och när dom är högst uppe. Så slutar dom flyga.

Jag tror att det finns självmordsbenägna rävar, älgar, grävlingar och katter också.

Någonstans utanför Västervik för flera år sen, åkte jag alldeles för fort på en raksträcka. En katt stod och stirrade in i mig, mitt på vägen. Jag saktade ner. Katten rörde sig makligt till andra filen. Jag ökade farten, och fem meter innan kattens position tog katten sats och hoppade in i min fil. Det sa duns. Och det var katthjärna i en sträng efter bilen. Jag stannade, darrandes. Det första jag kollade var om bilen hade gått sönder på något sätt. Det var pappas bil. Sen såg jag att delar av katten hade fastnat i bilens front.

Jag kräktes. Och grät.

Inga kommentarer: