fredag 22 juni 2007

Sillen. Den jävla sillen.

Jag har gjort inlagd sill. Och gravad strömming.
En sats med citron- och koriandersill. En annan med löjromsgravad strömming. En tredje med enbärsgravad strömming.
Bäst, just nu, är tveklöst citron- och koriandersillen. Varför har jag inte tänkt på den smaken tidigare - helt fuckin' jävla klockren.
Jag tänker mig en Stockholms Aquavit till den. Eller kanske möjligen en Årsta Brännvin.

Det är så det ska bli om några timmar: Nubbe, sill och lekar. En midsommar som till det yttre stavas konventionalitet och tradition.
Jag gillar det. Och blir lite störd över att jag gillar det så mycket.

När jag arbetade som lärare i en skola i Bromma hade dom den vidriga traditionen "En gammeldags skoldag". Den gick ut på att alla barn och lärare skulle klä ut sig i, ... gammeldags skolkläder. Jag hatade och hatar idén. I över 150 år har vi slagits för att skolan ska förändras - istället väljer skolan att patetiskt och sentimenatlt blicka tillbaks på en tid som genomgående är vidrig för en sån som jag. Jag slogs för att vi skulle införa "En framtida skoldag" istället. För att ge eleverna verktygen att visionera och se längre fram. Det slaget förlorade jag hårt och tvingades dessutom att "ställa upp" på den jävla "Gammeldags skoldagen" - för barnens skull.

Nu är det midsommar, och jag har gjort sill. Och jag gillar det.
Det är en sån jävla jobbig paradox och jag vet inte alls hur jag ska hantera själva högtiden. Festandet och umgänget kommer antagligen att bli helt fantastiskt, och smart och okonventionellt. Men själva grejen, med traditioner, fan, jag vet inte varför jag går igång på idén om en midsommar som den alltid har varit. Jag vet inte varför jag har förberett den gravade strömmingen i tre dagar. Jag vet inte varför jag uppriktigt letade ihjäl mig efter min gamla folkdräkt. Jag vet inte varför jag plockar bland allsångsnoter. Herregud, jag hatar ju när folk ska spela gitarr på fester. Jag vet inte varför jag sitter uppe till klockan halv fem och dösurfar och längtar efter att det ska bli dag.
Och det absolut värsta är att samma sak händer med mig den 24 december igen.
Kuken.

1 kommentar:

motherfakka sa...

ja det där med "gammeldags skoldag" lät ju skitläskigt. kanske borde ha erbjudit lite prygel och rotting när de ändå var på gång.