lördag 30 juni 2007

Gerontosexuell

Så sitter jag här med en liten stickande känsla av saknad. En person jag tycker mycket om har packat sig iväg till New York.
Och helt plötsligt hände det en konstig sak i mitt huvud.

Jag är ju gammal lärare och har väl nån slags folkbildande syfte i allt jag företar mig. Så nu ska jag lära ut ett ovanligt ord.
GERONT.
[Geront, klok och respekterad äldre man i Sparta. Den äldste av dessa benämns Primo geront.]
Skiljer sig alltså en del från GERONTOLOGI
[Gerontologi är läran om den friska ålderdomen, den medicinska specialitet som behandlar hälsa hos gamla människor. Ej att förväxlas med geriatrik som behandlar åldersrelaterade sjukdomar.]

Men oavsett så verkar det ju som om att det där prefixet geront verkar handla om gamla alltså.

Det tänkte jag på när jag åkte hem på tunnelbanan idag. Några platser ifrån mig satt en helt galet vacker tant. Stor hatt, fantastiska kläder. Läste nån gammal obskyr diktsamling och utstrålade sån där intellektualitet som tjejer som jag går igång på brukar utstråla.
Och så tänkte jag att jag aldrig har legat med en tant. Ska man göra det? Och skulle det såra nån mer eller mindre om man gjorde det? Alltså såra den där människan som jag tycker om på riktigt.
Nu har ju jag inte tänkt att ligga med en tant på riktigt, men jag insåg att det fanns nånting i mig som trots allt gick igång lite lite på just den där tanten, just den här förmiddagen.

Och det om något är väl okonventionellt?
Gerontosexualitet, barn. Gerontosexualitet.

Inga kommentarer: