tisdag 28 augusti 2007

Pappaskämten

Det märks att jag snart fyller trettiotre år. Det verkar som om hela min biologiska klockan är inställd på att jag ska ha haft barn i flera år, men att jag på något intellektuellt sätt bortsett från den biologiska gången. Framförallt märks det på att pappaskämten har poppat upp helt oblygt. Det är som om pappaskämten skiter i mitt faktiska livsförhållande, och ska ändå tränga fram. Och jag kan inte hindra dem.

Så här lät det på redaktionen alldeles nyss
Jag: Det är en tjej i Göteborg som ska göra Hillary Clintons hatt.
Annika: Ska en svensk tjej göra Hillary Clintons hatt?
Jag: Ja, fast det är ju bara en doktorshatt förstås. Hillary har ju blivit hedersdoktor på Göteborgs Universitet.
Jag: (mumlandes) och så ska hon göra hennes tändhatt också.
Annika: Va?
Jag: (mer högröd än vanligt i ansiktet) Förlåt, det var ett pappaskämt igen.

6 kommentarer:

Matte sa...

Jag har skrattat hejdlöst senaste dagarna åt följande skämt, som jag själv hittade på. Scenario: Ene sonen har duschat, och nu pratar jag med honom.

Jag: - Jag hörde när du duschade.
Sonen: - Jaha.
Jag: - Vet du hur det lät?
Sonen: - Nej.
Jag: - DUSCH!

eff sa...

Tändhatt, jag förstår inte. Är jag för ung (27)?

Fredrik Olsson sa...

matte: Det var ju på rikigt roligt. Och ganska mycket pappaskämt.

eff: Ja, du är för ung.

Från Wikipedia:
"En tändhatt är en liten laddning som fungerar som utlösare för sprängämnen. För vissa sprängämnen räcker det med en låga eller ett slag för att starta explosionen, medan andra kräver en kraftig impuls för att aktiveras. Tändhattar innehåller en liten mängd av något lättantändligt så kallat initialsprängämne. Denna mängd kallas tändsats och den aktiverar sedan huvudladdningen.
Tändhattar kan utlösas genom slag (vanligt i vapen), elektricitet (vanligt vid sprängning) eller eld (till exempel vid tändning med stubintråd).
I eldvapen används tändhattar för att antända drivladdningen. Tändhatten kan vara en lös enhet, som i slaglåsvapen, men oftast sitter den fast monterad i en patronhylsa.
Tändhatten i en patronhylsa kan vara elektrisk eller mekanisk. Med mekanisk avses en tändhatt som tänder när den utsätts för slaget från ett tändstift, ett slagstift eller en slagbult. Det finns två typer av mekaniska tändhattar; Boxer och Berdan, båda uppkallade efter sina respektive uppfinnare. En Boxer-tändhatt är en komplett enhet medan en Berdan-tändhatt kräver att det finns ett mothåll i hylsan för att tändstiftets spets skall kunna tända tändsatsen.
Till grovkalibrig ammunition används ofta istället för tändhatt en tändskruv."

Hur långsökt som helst. Därför mitt röda ansikte.

eff sa...

Hm. Jag visste vad en tändhatt var men inte vari själva skämtet låg.

Fortfarande konfunderad. Alltså, "pappaskämt" som i långsökt och lite sådär klädsamt torrt och dåligt?

Fredrik Olsson sa...

Precis!! Helt utan mening, bara ordvitsande.

eff sa...

Okej. Lite efterbliven sådär. "Rita en figur..."