måndag 6 augusti 2007

Hemlösa katter

På väg hem från jobbet idag, min lyckligaste resa på länge eftersom det var semesterresan, så blev jag irriterad. Jag såg en annons med rubriken "Kissig katt". Brödtexten börjar sen med: "Om våra katter kunde tala...skulle de berätta fruktansvärda historier om denna".
Jag har märkt att jag gör både syftningsfel och stavfel när jag skriver här. Men jag skriver inte tunnelbaneannonser.

Men det värsta är ändå själva annonsen. Grejen är att man ska skänka 25 eller 50 spänn till Stockholms Katthem.
Förihelvete.
Husdjur är ett hån mot den tredje världen.
Husdjurens enda uppgift är att ge oss blaserade människor bekräftelse. För vad är annars prylen? Varför skulle vi annars skaffa oss husdjur?
Fatta vad ett husdjur kostar per år. Fatta vad dom stålarna skulle komma till bättre användning någon annanstans i världen. Dessutom uppmanas vi nu att messa in 25 eller 50 spänn för att hjälpa Stockholms Katthem (som har råd att annonsera i T-banan, har råd att åka på turnéer, har råd att göra radioreklam).
DET är ett äkta hån. Och man behöver inte ens gå till tredje världen för att inse det hånfulla i det hela. Det räcker med att ta blå linje ut till förorterna utanför Sundbyberg.

Så vad gör jag då för att hjälpa tredje världen? Eller underlätta för dom som bor i förorterna utanför Sundbyberg?

Inte mycket. Inte mycket alls faktiskt.
Jag går i första maj-tåget varje år. Jag röstar rött. Jag slåss i den mån jag kan för högre skatter. Mycket högre skatter av progressiv natur. Jag tycker att det verkar vara ett bättre sätt än att skänka allmosor.
Men det är inte mycket med tanke på sättet som jag lever.
Trots allt vore det nog mycket bättre att skänka stålar till (människo-)hjälporganisationer än att köpa en pava champis på krogen valfri helg. Det vore bättre än att köpa resor till Paris. Det vore bättre än att ha ett restaurangbesök som största intresse.

Därför är jag för jättehöga skatter. Så att folk som jag som praktiskt inte kan tänka och handla utifrån det som är bäst för flertalet blir styrda. Så att nån som har en helhetssyn gör så att fattiga blir mindre fattiga och att jag inte slösar bort cash på sånt som inte betyder ett skit.

Men jävlar vad jag kommer att emigrera utomuniversum om Stockholms Katthem får det minsta bidraget.

3 kommentarer:

bi - satsen sa...

"Husdjurens enda uppgift är att ge oss blaserade människor bekräftelse. För vad är annars prylen? Varför skulle vi annars skaffa oss husdjur?"

det argumentet eller varianter på det kan ju appliceras på ALLT som inte är helt livsnödvändigt här i väst(eller öst om man är fattig och bor i sydamerika). Det finns ju extremt mycket bättre exempel än husdjur(speciellt katter som är väldigt billiga att ha) på saker som vi inte borde lägga massa stålars på och några har du ju redan listat, så leave my cats out of this. /Wille "crazy cat lady" Wintertidh

Fredrik Olsson sa...

Men själva grejen är ju att en pava champis inte har en själ. Och att jag utgår ifrån att en katt och en hund har det. Därför så blir det liksom än mer hånfullt, tycker jag.

För övrigt vill jag inte alls ge mig på just DINA katter. Jag har försonat mig med tanken på att en del människor vill ha husdjur. Jag upprörde mig mest på att läsa annonsen för Stockholms Katthem på blå linjen på väg mot Akalla som uppmanar oss att skänka 50 eller 25 spänn för dom hemlösa katterna, på blå linjen där rätt många har en dagsbudget på just 50 eller 25 spänn.

Slutligen tycker jag att det är bra att du inte gör just DINA katter hemlösa. Hur många har du förresten?

Anonym sa...

100 stycken känns det som.
fast egentligen bara 2.Bacon och Pesto heter dom.

haha det blev en dikt.som rimmade.

Nej visst det är klart det kanske finns bättre välgörenheter att slänga sina surt förvärvade korvören på fast jag tror inte att katthemmet specifierat att dom ville ha sin reklam på just blå linjen. All annan reklam på t-banan är ju likadan, uppmanar en att lägga ännu mer pengar på saker som är allt annat än livsnödvändigheter. Cd-skivor eller dildo-gjutningspaket från teknikmagasinet tillexempel. Det är väl isåfall mer ett hån mot dom som inte har så mycket pengar. Men det är ju hela samhället också på sätt och vis.

Det gör att det känns lite tjuvsnålt att störa sig på just katthemmet som faktiskt har goda avsikter; man blir knappast snorrik av att driva hem för hemlösa katter som annars hade avlivats(mördats tillochmed beroende på vad man har för moraliska värderingar).

dessutom så är det väl snarare så att det är bättre att lägga pengar och energi på något som HAR en själ än nånting som inte har det(som en flaska champis)? eller är ditt argument snarare att det är ett hån mot katten att ha den som husdjur för att den har en själ och är en egen tänkande varelse och borde vara sin egen herre? För visst det är klart att det finns en poäng i det...