tisdag 14 augusti 2007

Snart ska jag berätta varför...

...men jag har börjat läsa månadsmagasin igen. Åhhh, lycka, lycka. Jag älskar att läsa månadsmagasin för att få idéer, och här är en grej som gjorde att jag höll på att ramla av stolen idag.

Jag läste Damernas Värld, (som egentligen bara innehöll två artiklar av, som man säger, verkshöjd. Dels en om Hillary Clinton som Emil Arvidsson såklart hade skrivit. Dels en artikel om Moneybrother) och läste en grej med rubriken "Städkriget är över - om du vill". Och den handlar om hur man pedagogiskt ska få oss män att hjälpa till mer hemma. I texten kan man finna följande brödtext, rätt högt upp i artikeln:

"Dessutom har vi mer än en harmonisk tillvaro att vinna på jämställd hushållsfördelning. Den statliga utredningen 'Hemmet, barnen och makten' visar nämligen att kvinnans sexuella lust till mannen minskar när hon är missnöjd med arbetsfördelningen i hushållet"

Till att börja med. Hur fräscht känns det att som kvinna få pedagogiska tips om hur man ska förmå männen att ta mer ansvar över hushållsarbetet? Den här texten känns ju som om vi skulle vara tillbax i 50-talet igen.
Den statliga undersökningen som artikeln tar sin avstamp i stämmer ju säkert, även om den gjordes 2003, men vad fan är det för fel med oss som har kuk i så fall?

För det andra tycker jag att det finns en sån jävla unken doft i citatet ovan. Och just nu vet jag inte riktigt varför...men jag tror att det är för att det är som om mannen alltid ska vara sugen på en omgång i sängen, men att om han inte städar eller hjälper till hemma så blir det inget.

Gaah. Vi MÅSTE krossa konventionerna!

Fan, jag är inte alltid sugen på sex. Och jag tror att det är en del i det strukturella könsmaktsförtrycket att man alltid utmålar männen som att vi alltid skulle vara sugna på sex. Och att man därför, om man läste artikeln i DAMERNAS värld, skulle hjälpa till mer i hemmet för att få mer sex. Att ge sex i så fall blir som nån slags handelsvara för kvinnor...Ja, den meningen sätter ordet på vad det handlar om...min upprördhet alltså...att kvinnor inte tar för sig, utan GER sex, när det är fint hemma.

Äh, fan, jag vet inte. Men det är något unket med citatet. Hjälp mig nån som är smartare, men visst klingar det illa?

För övrigt vill jag bara skryta om min 6 kilometers-runda idag. Puss

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är inte smartare än du och kan följaktligen inte hjälpa dig, mer än att hålla med om att det är unket som fan. Vi män ska liksom bli lite mer sugna på att städa med motiveringen "who knows, maybe you'll earn that blowjob that you've been dreaming about for so long". Handelsvara var ordet. Jag vill gärna hjälpa dig att krossa konventionerna, och jag sprang en mil i förrgår.

Anonym sa...

Jag håller med matte, är inte smartare än du så kan inte förklara det bättre. Precis som du säger låter det som om sex blir en handelsvara för kvinnor, ungefär som om vi skulle vilja belöna vår snubbe om han varit tillräckligt duktig och ansvarsfull under dagen. Nej, det var verkligen en skum slutsats att om mannen städar får han nåt för det senare. Däremot stämmer det väl i och för sig att mindre irritation resulterar i mer lust, men det känns ändå irrelevant att ta upp det i artikeln.

Anonym sa...

Jag tycker Stephan Mendel-Enk definierade patriarkatet i sin bok Med uppenbar känsla för stil. Definitionen gick ungefär ut på att anledningen till att det bara finns urinoarer för män är att vi annars skulle vada i gubbpiss.

Män tar och om inte män får ta, eller ges, eller tvingar att ge, så tar vi vad vi vill ha ändå. Det är så vi män har kommit att definieras. När det gäller offentliga toaletter är det ju klockrent. Urionoarer är gratis, men det är sällan själva muggen.


Fatta hur stort och svårt det är att förändra detta och hur ballt det är att det finns folk som kämpar för det.

F.ö. cyklade jag runt edsviken från danderyd till bergshamra häromdagen. Hur långt det är har jag ingen aning om.

Anonym sa...

det klingar illa, ja! på dammagasinens hylla intet nytt.

sen finns det väl ngn annan slags poäng, förutom just handelsförhållandet, med att påpeka att kvinnor generellt har mindre lust (=ork) att knulla om hon har största ansvaret för smulor och whathaveyou.

fast nej. du har rätt, för den manlige läsare står det klart: städa och du får (!) ligga. snark.

motherfakka sa...

jag tycker det var sjukt starkt att springa 6kilometer.Word.