måndag 10 december 2007

Drömtydning

Jo, jag är ju som sagt sjuk och har spenderat merparten av min tid de senaste dygnen under en filt på soffan eller under ett täcke i sängen. Vilket har lett till en helt oanständig smärta i nacke och rygg. Min kropp är antagligen inte gjord för att ligga ner.
Men jag har ägnat viss tid åt att försöka förstå några drömmar jag har haft de sista dagarna. Den mest intressanta hade jag natten innan jag vaknade med feber för första gången.

Så här: Jag drömde att jag var helt översköljd av intryck och ville komma bort, till någonstans där jag bara kunde få läsa böcker, träna och skriva, sova. Och sen kommer jag inte riktigt ihåg hur och varför det hände, men jag kommer ihåg att jag var skitarg på en kille som såg ut som värsta överklasskillen med perfekt klippning, god doft, assnygg trenchcoat o.s.v., vi befann oss på någon slags fest i typ Kaknästornet och jag bara tänkte hela tiden att jag ville ha lugn och ro, lugn och ro, och jag var arg på den där överklasskillen och jag hade en kniv i handen och jag började springa efter honom och tänkte: ska jag eller ska jag inte? 6 år i fängelse är precis vad jag behöver, lugn och ro i 6 år. Men jag var så jävla osäker om jag gjorde rätt eller inte och tillsist hann jag fram till honom och högg honom strax innanför högerskuldra och kniven gick in djupt, och jag visste fortfarande inte om jag hade gjort rätt.

Sen, etfer häktning och sånt blev jag frisläppt i väntan på att min cell skulle bli ledig och jag vandrade runt i ångest för vad jag hade gjort, men samtidigt någon slags nyfikenhet på vad 6 år i fängelse skulle göra med mig. Till slut blev det dags, och jag skulle ställa till med avskedsfest för mina vänner.

Då inser jag att jag inte hade råd att köpa riktigt vin till festen, jag skulle bli tvingad att köpa bag-in-box vin. Och då blev det riktigt riktigt jobbigt och jag ville bara att allt skulle vara en dröm, så verklig var drömmen.

Och där, tack tack tack och lov, vaknade jag. Och blir fortfarande lite chockad över mig själv bara jag skriver om det nu, trots att det var ett par nätter sen jag drömde det.

Och hur jag än vrider och vänder på det så vet jag inte riktigt vad, för att prata Freudanalys, "detet" vill kommunicera för något.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske är det så, att om du hugger överklassen i ryggen, får du nöja dig med lådvin?

Dramadrottningen sa...

Fan vilken bra dröm. Hugga ihjäl någon och få sex års fängelse - inget problem. Men att behöva servera lådvin, alltså, vilken ångest.