onsdag 19 december 2007

Den där kukmätningen

Jag var och kollade på Peer Gynt på Stockholm stadsteater igår. Enligt programmet skulle den vara 4 timmar och 10 minuter lång, inklusive paus. Just igår tror jag att den spelades långsamt, för den var närmare 4 timmar och 30 minuter lång, inklusive en liten kort paus.
Jag somnade tre gånger, trots att jag verkligen hade sett fram emot att se pjäsen. Jag har nämligen inbillat mig att jag kanske är lite lik Peer.
Jag somnade tre gånger, trots att jag verkligen försökte hålla ögonen öppna. Men det gick inte. Det gick verkligen inte. Och jag har funderat på varför.

Jag tror helt enkelt att det inte finns en historia som håller för att berättas i 4 timmar. Det går bara inte. Jag vet inte om det är tidsandan, att jag tillhör MTV-generationen eller vad fan det kan vara. Men det funkar inte med en 4 timmars föreställning längre. Jag pallar ju inte ens att se en amerikansk aktion som är längre än 2 timmar. Och dom brukar inte vara skrivna på rim.

Men Dan Ekborgs insats måste jag ändå beundra. Han stod på scenen nästan hela tiden, och var faktiskt riktigt bra.
Samtidigt som jag inte kan sluta tänka på om det finns någon motsvarande kvinnlig roll till de här mastodont-pjäserna där män alltid gör huvudrollen. (Kolla bara skräckexemplet Merlin som var 7,5 timmar lång, med Rikard Wolf i huvudrollen).

Så varför? Varför gör man det här?
Jag hävdar att det är ett klassiskt sätt att bygga ett patriarkalt monument.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ordet mastodont-pjäs får mig osökt att tänka på Ringen av Wagner. Den brukar ta drygt 15 timmar att spela. Sen behöver man lite pauser för att äta med mera, så det är kort sagt en heldagsaktivitet som tar en del av natten också. Vissa skulle säga att Nibelungen har huvudrollen, men andra håller nog med mig om att det är Erda (urmodern)och Rhendöttrarna som är pjäsens nyckelroller, även om de kanske är på scenen lite mindre. Annars är väl Hedda Gabler nära på en mastodontpjäs...

Anonym sa...

Ja tjena, där ser du vad jag får stå ut med. Det hjälper ju inte direkt att premiärer oftast ligger på fredagar, att man får ett glas rött vin innan och går in i en mörk, varm salong med bekväma stolar. Man borde få amfetamin istället.