tisdag 2 oktober 2007

Håret

Jag har tänkt på en konstig sak, jag bottnar inte riktigt i frågeställningen, och kan verkligen inte all fakta kring det, så jag känner mig lite orolig när jag nu skriver ner den. Men det är en ärlig fråga, och jag är säkert korkad och allting.

Men jag undrar varför typ min mamma, och ganska många andra, förfäras av huvuddukar på muslimska kvinnor, men förtjusas av att buddhistiska munkar - oavsett kön - måste raka av sig håret.

Det är samma bevis på vördnad inför gud. Det är samma tvång från yttre krafter (som i samhälle, mikrosamhälle, religion m.m.). Det är i grund och botten samma försök att beskära sitt utseende för att visa sig värdig Guds kärlek.

Men ändå så är det muslimska kvinnor som man utgår ifrån är förtryckta, som att dom själva inte känner sig vackra i sin vördnad inför det dom tror på.

Jag undrar om det är den diskrepansen som gör att om ett gäng skäggprydda muslimer skulle dunka på ett par rakade buddhistiska munkar så skulle det skapa rubriker, men när ett gäng rakade munkar i Burma dunkar på muslimer så får man knappt veta något alls. Och det sista har hänt.

Samtidigt vill jag understryka att jag bar en röd tröja i fredags. Så min fråga är inget sätt att desavouera munkarnas kamp i Burma.

Appropå det där med att bära röd tröja förresten...
Jag kände mig både jobbigt politiskt mediekorrekt, samtidigt ganska solidarisk.
För jag nöjde mig inte med en röd tröja.
Jag hade även på mig en palestinasjal och en t-shirt med sydamerika upp-och-ner-vänt.

Hade jag kunnat hade jag haft på mig en svart tröja för alla jävlar i Irak. Grön tröja för de lidande i Tchad. Och en vit tröja för min egen förlorade oskuld.

För övrigt undrar jag vad som händer med den där röda solidariteten just nu.

9 kommentarer:

Dramadrottningen sa...

Munkar väljer själva att "gå i kloster" med allt vad det innebär. Kvinnor i strängt religösa muslimska länder har ju liksom inte mycket val. Det är slöja som gäller. Munkarnas och nunnors reliogiositet är i mångt och mycket en privatsak, den påverkar bara dem. Få är väl de som stör sig på nunnors hucklen?

B sa...

tycker att röda tröjangrejen är västerländsk-skuldkänsla-jobbig. känns som att den möjligen hade någon slags betydelse om man tågade några hundra personer och så, men att gå omkring på stan och göra sina vanliga grejer i en röd tröja blir lite mer "hey, kolla på mig, jag bryr mig, jag är medveten, jag är en god människa". i fredags var jag ensam på landet mitt i skogen. ingen där (fåglarna och älgarna) ville veta vart jag köpt min tröja.

Anonym sa...

Ja det är verkligen en intressant fråga, och förklaringen är säkert rätt komplex men jag tänker så här. Buddhism betraktas förmodligen som en väldigt trevlig, pacifistisk och fin religion av gemene morsa, inte minst i jämförelse med islam vars rykte är ordentligt skamfilat vid det här laget. Symbolernas olika värde, där munkens rakade huvud symboliserar sund fromhet och den muslimska kvinnans slöja symboliserar förtryck, ser jag som resultatet av ett antal olika kampanjer som pågått en väldigt lång tid. Kampanjer som inte nödvändigtvis har sanningen som ledstjärna.

Anonym sa...

Att tvingas raka av sig håret känns kanske som ett större beslut än att tvingas bära skynke.

Det enda jag funderar lite över är att man bara bör skyla sitt hår utanför hemmet. En rakad skalle är ju alltid rakad, oavsett om man är hemma eller inte.

Anonym sa...

Alltså, det här med hår och dess symboliska betydelse är väldigt intressant. Mitt inlägg i det här är synnerligen spekulativt och utan någon annan förankring än egna funderingar, men jag skulle vilja påstå följande; muslimska kvinnor döljer något, tvingas (enligt många icke-muslimer) dölja något som ses som hotfullt och farligt medan de buddistiska munkarna visar upp sina huvuden för allmän beskådan. Där finns inget att dölja. Munkarna utsrtålar kraft medan de muslimska kvinnorna ses som förtryckta. Kan det vara så, quizas?

B sa...

missa förresten inte att kulturnatta i göteborg har tema hår i år. något bisarrt, men ändå. imorgon kväll alltså. plats gbg.

Anonym sa...

skönt när folk håller med mig:)

Fredrik Olsson sa...

dramadrottningen: Jag har faktiskt dålig koll på hur stort val munkar har gällande sitt hår. Men eftersom alla rakar sig, inbillar jag mig att valet är litet. Vad gäller muslimska kvinnor så känner åtminstone jag en handfull tjejer som helt självmant har valt att ha sjal. Men det är ju här i Sverige och i Frankrike, förstås.

ajs: Jag gick till jobbet, långt ifrån skogen och blev HELT paranoid på morgonen, för tänk om Aftonbladet hade dykt på mig och frågat VARFÖR HAR DU INGEN RÖD TRÖJA PÅ DIG?? Jag fick alldeles för mycket egocentricitet till morgonchokladen och trodde att alla brydde sig om vad jag hade för tröja.

matte: Det var lite det jag trodde också, faktiskt.

anna: Jag tycker nog också att det är mer drastiskt att raka av sig håret. Fast i själva verket, så här i PK-tider på eftermiddagen, så kanske det är en konstig diskussion vilket av olika förtryck som är värst.

mary: Jag tror att det är något som vi i "Västerlandet" har matats med...att muslimska kvinnor är extra förtryckta. Det stämmer säkert i superreligiösa länder, men här i Sverige, om man väljer helt själv, är man inte lika stolt som en munk då?

Anonym sa...

yep. Mitt hår är minsann långt och blankt.