måndag 17 september 2007

Patriarkatet

Jag var ute i skärgården i lördags, surströmmingsfest. Ett mycket intressant sätt att fira sin födelsedag, om nån skulle fråga mig. På surströmmingsfesten fanns bara välutbildade, välartade och trevliga människor.

Klockan 6 så var det väldigt viktigt att vi skulle titta på TV, då gick nämligen något slags hästlopp. Några killar satt framför TV:n och skrek att några hästar skulle "kör!! kör!! kör!!"
Sen fick vi liksom tillåtelse att stänga av TV:n och ge oss i kast med de ruttna sillarna.
Det dracks väldigt mycket sprit, och framåt småtimmarna så såg det ut såhär: 5 killar stod och kastade pil. Och jag kände igen rätt många läten från min tid som fotbollsspelare. Tjejerna satt inne i vardagsrummet och pratade.

Jag gick ut på farstubron, satte mig ner och tittade upp mot stjärnorna. Och fattade inte alls hur det här kunde komma sig. Hur kan könsrollerna vara så tydliga bland välutbildade människor år 2007? Och hur fan ska vi krossa patriarkatet i det lilla, i umgänget med varandra?

Dan efter satt några av killarna framför TV:n igen. Och tjejerna städade.

För övrigt hade jag en väldigt bra idé till programmet idag, som vi kände var lite väl magstark att göra, därför skriver jag den här, eftersom det var min idé, och därför att jag redan har gjort researchen.
Lars Vilks har ju blivit mordhotad på någon galen hemsida.
"Från och med nu tillkännager vi uppmaningen att spilla den Lars blod som vågat förolämpa vår profet... och under denna generösa månad (ramadan) tillkännager vi en belöning värd 100000 (dollar) till den som dödar denne otrogne brottsling", säger al-Baghdadi enligt Reuters. "Belöningen kommer att ökas på till 150000 dollar om han slaktas som ett lamm." fortsätter mordhotet.

Och jag kunde inte släppa det där...alltså, hur slaktas ett lamm?
Jag ringde till Ektorps Lamm, som är experter på lammslakt.

Och det visade sig att lamm slaktas precis som alla andra djur med ögonfransar.
Så nu har ni det så att säga klart för er.

5 kommentarer:

Dramadrottningen sa...

Vattentäta skott mellan män och kvinnor sker på fester med många par. Som singeltjej förväntas man då sluta umgås med killarna (som är dem man kände till att börja med) och istället hänga med deras fruar/sambor som hatar en och tror att man ska ta deras män. Oh joy!

Pellepenna sa...

Utan att egentligen veta kan jag tänka mig att det där med "slaktas som ett lamm" hänvisar till kosherslakten? Där finns ju dramatiken som kan motivera den högre prissumman...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kosherslakt

Fredrik Olsson sa...

dramadrottningen: för mig är det samma sak fast tvärtom, liksom. Att jag ska ta killarnas partners. Så det är ju bara att instämma: Oh joy!

pellepenna: Följande kan jag ha fel i, jag läste till religionslärare för nästan tio år sen men jag har för mig att det är så här: Förvisso är kosherslakten mer dramatisk, men då den är en judisk sedvänja är jag klart tveksam till att det är just det som hänvisas. Möjligtvis kanske man tänker sig en form av halal-slakt, men eftersom det bara är växter, firrar, fåglar, och idisslare med kluvna klövar som är halal - och säga vad man vill om Lars Vilks, men jag tror faktiskt inte att han har kluvna klövar.
Dessutom är det ju en form av religiös ceremoni, som ett slags hedrande av Allah, så om Vilks är "en otrogen brottsling" så verkar det - åtmisntone i mitt lilla huvud - som att det skulle vara en solklar paradoxal handling av den tänkte slaktaren.

Dessutom tyckte Ektorps lamms representant att det var en väl saftig belöning i extrabonus "Tänk om man kunde få så mcket för ett lamm, ändå".

Anonym sa...

Om det bara räckte med lite dart för att krossa patriarkatet. Då hade jag smulat sönder det med mina vinande, träffsäkra och dödliga små färgglada plastpilar för länge sedan.
Oh well...

Anonym sa...

Dramadrottning och Fredrik: Det är sorgligt när man förväntas umgås med skittråkiga människor, men det ger en skön känsla av att vara spännande och exotisk, eftersom de är så förbannat tråkiga. Självklart är det lätt att bli ett hot...
Jag hamnar också i den rollen ibland.

Jag fattar inte alltid det där med könsroller. Och jag fattar inte vad folk (killar) menar när de säger till mig att "Du är en så hård tjej. Du är som en kille, fast snyggare". Det är en förmodligen menat som en komplimang, men det är en förolämpning, men jag blir inte förolämpad.
Jaha. Oh du är som en tjej fast fulare.

Jag har turen att ha helt fantastiska killkompisar, som städar, diskuterar, och blandar sig i tjejsnacken. Som inte tar skit eller svartsjuka från sina flickvänner, och som får mig att känna mig stolt över att få vara deras vän. Jag klämmer gärna ner mig i soffan och glor på något jag inte förstår eller intresseras av, bara för att. Det ger mig sällskap, inblick i andras värld, och kanske lär jag mig något?

Jag är helt enkelt sjukt bortskämd och kanske är det för att jag är som en kille som jag inte är ett hot? Eller är det för att jag hänger med på grabbgrejerna som jag är ett hot? Det går åt båda hållen.

Yin Yang, the whole fuckin shit...