torsdag 13 september 2007

33 år

På lördag fyller jag trettiotre år. Och inför det känner jag...inget.
Jag känner mig inte förväntansfull. Jag har ingen ångest eller noja, det rör mig liksom inte det minsta.
Jo, jag vet att jag brukar kokettera med åldern ibland: "Och där satt jag bland en massa dreadlocks som rökte braj, och herregud, jag som är trettiotre år". Eller "jag stagedajva på Debban igår. Herregud, jag fyller trettiotre i höst". Men det är bara ett koketterande, eftersom jag inte känner någonting inför själva åldern i sig.
Jag känner ibland att det är lite konstigt när alla mina vänner flyttar ihop, skaffar barn, kör bil och har hemmakvällar. Men det beror inte på åldern så mycket som att jag snart är den ende över 32 som inte har det "ordnat", och som dessutom inte har världens största (för att komma med en underdrift) längtan efter att få det "ordnat". Så det är med en känsla av att tro att det är någonting som jag inte riktigt förstått med livet eftersom jag inte när önskan, och dom gör det. Samtidigt som jag står och beteer mig som en tonåring helg efter helg (herregud, jag kommer att sluta i tunt hår på huvudet med en liten tofs i nacken, en sirlig färglad skjorta och läderbyxor och cowboyboots på Café Opera. Rubriken kommer lyda "Patetisk 54-årig journalist dog av att njurarna sprängdes mitt på dansgolvet på Café Opera").
Jag vet att jag på sistone också har börjar använda mig av min ålder som något slags argument i diskussioner med mina yngre vänner "Ja, men du är ju bara 25. Du kan ju dra till USA och leva rövarn, men jag är ju fast med jobb och lägenhet och ditten och datten. Hade jag varit 25 idag hade jag inte sett några hinder". Men det är också bara ett koketterande. I själva verket är jag feg.

Jag pratade om det här med en vän idag. Hon frågade hur det känns att fylla år på lördag. Och då kom jag på att det inte känns något alls. Och vi funderade över var (och framförallt NÄR) den där längtan efter födelsedagarna försvann. Fan, jag vet inte ens vad jag önskar mig i födelsedagspresent längre (jo, jag önskade mig en diskmaskin av mamma och pappa...men dom tyckte att det var en alldeles för tråkig önskan).
Och nu kan jag inte släppa idén om barndomens födelsedagar. Varför var det så stort, egentligen? Varför hyllar man åldrandet?
Naturligtvis beror det på presenterna, men tänkt om man levde som Jehovas och sket i presenter och firande. Skulle man bli ett sorgsnare barn då? Och vad gör den där längtan efter presenter med oss? Är inte det en helvetesvandring ner i materialismen - och i slutändan kapitalismen?

När jag fyllde trettio så hyrde jag en stor folkpark på en ö i Mälaren. Det kom 107 personer som jag stoppade i en buss och dom åkte ut till ön. Dom gick av bussen och gick mot folkparken. Dom kom dit, längs en allé av gula löv och tända marshaller. Jag hade ryskt tema och bjöd på ren vodka med saltgurka till fördrink. Därefter serverade jag en rysk buffé. Middagen höll på i nästan 5 timmar. Sen spelade Molia Falls live, och sen spelade en massa människor plattor och jag drack skumpa och helt plötsligt låg det en massa människor och sov överallt i folkparken och några hånglade. Kort sagt, helt sjukt sjukt sjukt fantastiskt.

Nu kommer jag att bli väldigt lycklig om det kommer 20 pers till mitt kalas. Alla andra har såna saker för sig som man har för sig när man är över 30.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om vi inte hörs innan dess, grattis! 33 var en jävla jobbig ålder, för mig alltså. Jag levde ungefär ditt liv varannan vecka och familjeliv modell ensamstående farsa varannan. När jag fyllde tretti hyrde jag en restaurang, hade eget husband och DJ. Själv sjöng jag två Di Leva-låtar (ganska oväntat men jag var "på ett annat ställe" då) och min publik på ca 70 vänner blev nog rätt förvånade. Man kan säga att jag där och då kom ut som exhibitionist. Har för övrigt ingen aning om vad jag gjorde när jag fyllde 33, men antagligen krökade jag med en kopmis på ett hak på söder. Förlåt, det var inte meningen att det skulle bli så här långt.

Anonym sa...

Ditt 30 års kalas var fantastiskt. Jag hade äran att närvara,det rockades hårt,det sjöngs å dansades å hånglades. Å dracks sprit!
Just precis så som ett riktigt j-la bra kalas ska vara då man fyller 30!
Jag minns mitt 30års kalas som ett stort nöjt leende.
Det kom nog sisodär 80 pers under den löpande festdan som började 12 å avslutades med nakendopp kl.8 på morgonen. Där satt och stod folk och trängdes på en liten kollonilott i Hornstull, det åts, dansades och hånglades framåt småtimmarna. Å det bästa var nog att det var sån mix av människor från mina olika lägen/tider/platser i livet. Gammal som spädis. Juste!
Nu drömde jag mig tillbaks.. Majjo!

Men å andra sidan Fredric, så har jag vart på grymt roliga 40års fester oxå!
Jag längtar till min, och din!
Din blir nog ett strå vassare än min, för du har så juste och galet mer fantasi än jag.
33..

Det var tider det, men dock en sån där ålder som bara passerade!?
Iaf för mig.. e ju 37!

Allt gott!
/// Lillan

Anonym sa...

Du skriver alldeles väldigt bra och tänkvärt! Jag är 39 och har det fortfarande inte ordnat. Det funkar fortfarande.

Och 33 var för övrigt en alldeles utmärkt ålder det med vad jag kan minnas. En gång i tiden var det ju själva den yttersta utposten för den konventionella bilden av ungdomsåren, läs "Club 33"...

Jag kommer att fortsätta följa din blogg med stort intresse.

Grattis i efterskott förresten!

Hälsar,

Calle

Fredrik Olsson sa...

matte: Du kan inte skriva för långt. Och de där diLeva-takterna skulle man ju vilja se nån gång.

lillan: Visst var det en grym fest. Kan fortfarande få tårar i ögonen av det.

calle: Tack snälla för berömmet! Jag tror också att det funkar utan att ha det "ordnat". Det är kanske lite därför jag skriver.