fredag 21 september 2007

Fredrik "Loket" Olsson

Kära läsare.
Jag tror att ni kan kalla mig för Loket framöver. Inte i den mening att jag har ett rykte om mig att gilla småkillar (eller det ryktet kanske jag har?), utan i den mening att jag gillar mitt dagsverke, just idag. Eller snarare hela veckans arbete fram emot den här dagen. Och det färdiga resultatet.
Vi hade premiär för vår nya eftermiddagsshow i P4 idag. Två timmar i den kanal som har flest lyssnare av alla radiokanaler i Sverige, på den tid då flest människor lyssnar på just radio. Och planen är att vi ska göra äkta fredagsunderhållning.
Jag vill att våra lyssnare ska känna samma sak som jag kände då min pappa kom och hämtade mig på fritids på fredagar och vi tog en extra sväng med bilen för att vi skulle hinna höra färdigt på Salong Samtiden: att det är fredag. Liksom.

Jag försökte få The Hives, Kent, Soundtrack of our lives o.s.v. tills jag pratade med en av våra musikredaktörer som menade att vi skulle ha Peter Jöback, eller Magnus Carlsson, eller Abalon Dots, i första programmet. Så jag hörde mig själv under ett av våra otaliga spånmöten på den innersta redaktionen promota Magnus Carlsson och Peter Jöback (det var inte så svårt att göra det med Abalon Dots). Jag tyckte att vi skulle bjuda in Tilde Fröling.

Och nu sitter jag här, helt nöjd. Vi skapade fredagsunderhållning, med både politisk, feministisk och HBT-känsla. Magnus Carlsson sjöng, och jag till och med tyckte att det var bra, Tilde Fröling var fantastisk, likaså Staffan Heimersson, Subfrau, Mats Knutson och Kajsa Giertz. Och det känns faktiskt så jävla bra. Därför kan ni kalla mig Loket nu.

Dessutom kan ni höra mig sjunga (nån slags kuplett till råga på allt). I andra delen, 21.36 in i programmet. Tyvärr hörs jag mest, men det är ett mest ett utslag av min sjukdom.

4 kommentarer:

Dramadrottningen sa...

Way to go! Framåt som ett lok. Subfrau såg jag här nere i Malmö för några veckor sedan. Vad gjorde de i programmet månne?

Fredrik Olsson sa...

De gjorde om Annika till KG Bergström. Han har nämligen gnällt över att han inte lyckas få några artister till sitt program, så vi lät Magnus C bli intervjuad av KGB. Subfrau, helt fantastiska. Har inte sett föreställningen än, men idén bakom verkar himla bra. Som Egalias döttrar, typ?

Dramadrottningen sa...

Ha ha KONSTIGT att KBG inte får några artister till sitt program.

Jag skrev om Pretty Subfrau här:
http://dramadrottningen.blogspot.com/2007/09/pretty-subfrau.html

Dramadrottningen sa...

Eh, KGB menar jag ju.