lördag 12 januari 2008

Man hamrar där nere fast klockan är tolv, då slår det mig plötsligt att golvet - mitt golv -är någon annans tak

I en vecka har han hamrat, grannen under mig. Idag har han hamrat i snart 4 timmar. PANG.PANG.PANG.PANG. I genomsnitt 14 slag, sen kort kort vila. Det måste vara långa spikar, för det låter varken PAPAPAPAPAPAPAPA eller PPPPAPAPANPANPANGPANG utan PANG. PANG. PANG. 14 gånger.
Idag är dom dessutom två personer som hamrar, och det vet jag därför att dom hamrar i kanon.

Men vad jag inte vet, och vad jag absolut inte fattar är: vad är det man hamrar på i en före detta hyreslägenhet byggd på 40-talet i Sundbyberg? Alltså, på riktigt. Vad hamrar man på nuförtiden? Om man inte bygger ett jävla trähus i faluröd färg?

Det absolut sjukaste är att han hamrade så här mycket, varje lördag och söndag, nån timme varje vardagskväll i TVÅ månader för lite drygt ett år sen. Sen har det varit tyst.
Och det har varit tyst på riktigt.

Sen för ungefär nån vecka sen hörde jag honom och hans kompisars omisskännliga och för mig obegripliga skrik: JAAAAAAAAAAA!!!! några gånger per kväll. Och nu har alltså hamrandet börjat igen.

Jag fattar absolut ingenting.
Vad hamrar han på?

4 kommentarer:

Anonym sa...

lade vi upp våra inlägg om grannar som låter exakt samtidigt?

använde vi inte ganska liknande uttryck, typ "det vet jag för..."

weird!

Anonym sa...

says schmarro alltså.

Fredrik Olsson sa...

Schmarro: Jag såg det också. Skitskumt, fast du skriver mycket mycket bättre. Och så tänkte jag att den där snubben med gitarren kanske är jag. Stackars min granne i så fall. Det kanske är därför han hamrar.

Anonym sa...

Tror det är en såndär låda med hål som är fyrkantiga, stjärnformade, triangulära och runda. Han försöker få ner fyrkantsklossen i det runda hålet. När det lyckades bjöd han hem sina lika intelligenta kompisar som blev väldigt ystra och jublade över hans målmedvetenhet och ickelinjära sätt att angripa problem. Någon hade med sig den triangulära klossen och, ja, snart får han nog ner den i det stjärnformade hålet också.